Nya möjligheter att mötas i coronatider

18 maj 2020

MarketCap har gjort en rekordsnabb omställning i arbetssätt med anledning av coronapandemin. Johan och Agneta Setterwall, två av de fyra konsulter som driver Market Cap, berättar här om den pågående förändringsresan:

"I början av mars hade vi hela våren bokad och var ute på ett uppdrag hos en stor internationell kund. Efter en kaffe  fick vi informationen av VD:n för bolaget att de förmodligen skulle skicka hem alla medarbetare i koncernen på måndag. Nu var Corona ett faktum men vi anade ännu inte konsekvenserna. Veckan därpå blev vi av med alla uppdrag under våren och uppdragen blev framflyttade till Q3. Från fullbokat till tomt – vi var i chock!

Kreativa som vi är började vi direkt att titta på hur vi kunde fortsätta i virtuell form och vi kastade oss in i att bli proffs på Zoom och Teams. Efter kontakt med några av våra kunder, som vi arbetat med länge, fick vi några uppdrag bl.a. repetition i metodiken Situationsanpassat Ledarskap, med en Corona "touch": Hur involverar man medarbetare i den nya situationen och hur använder man sin företagsstrategi i Covid-19 tider? 

Vi jobbade dag och natt för att lära oss ett nytt virtuellt arbetssätt och genomföra smartare möten och vi ser nu möjligheterna för framtiden – baskunskapen känner vi oss trygga med. Vi har t.ex. lärt oss att virtuella möten tar dubbelt så lång tid och kräver vilket innebär kortare uppgifter vid varje tillfälle och vi använder oss av "grupprumr"  för att deltagarna ska kunna jobba med gruppuppgifter. Några av de kunder som vi nu jobbar virtuellt med i interaktiva workshops, där deltagarna skickas ut i 'grupprum', är GlaxoSmithKline, GSK och ALD Automotive Sweden. 

För oss är detta en resa i ny teknik med nya möjligheter, som vi alla inom Market Cap vill bli proffs på. Vi ser fram emot att komma ut på andra sidan, med nya redskap i en verklighet som säkert kommer se annorlunda ut." 

(Denna text är en bearbetning av Johan och Agneta Setterwalls berättelse på Lidingö Näringsliv Debatt, nedtecknad av Katarina Palmstierna, Lidingö Näringsliv)